Het internet wordt helemaal anders

Het internet heeft ons leven rijker gemaakt, maar kost intussen wel klauwen met tijd: we zijn dagelijks uren bezig met online dingen opzoeken, regelen en communiceren. Maar dat gaat veranderen. Net zoals we niet meer zelf naar de winkel gaan, bezoeken we straks ook het internet niet meer. We sturen onze bot.

Bots worden nu vooral gebruikt om te chatten en te zoeken, en daar worden ze – dankzij machine learning – ook steeds beter in. Maar bots worden pas echt interessant als ze worden gecombineerd met voice. Denk Alexa, Siri en Google Assistant. Stap één is dat wij voice-powered bots dingen gaan vragen zoals wij nu zelf dingen regelen en opzoeken op internet. En dit betekent al een grote verandering. Want de voice bot zal je waarschijnlijk geen lange lijst met zoekresultaten geven, maar slechts één antwoord dat het beste aansluit bij jouw vraag en context. En interacteren met de gespecialiseerde bots die hij voor jou heeft uitgekozen om dingen regelen (een afspraak plannen bijvoorbeeld). Daarmee komt veel macht te liggen bij de partij die de voice bot aanbiedt. Ik verwacht (en hoop) echter dat er een tegenwicht ontstaat in de vorm van persoonlijke bots: bots zonder commerciële banden die jou door-en-door kennen en op termijn zelfs gemachtigd zijn om jouw persoonlijke gegevens te gebruiken om dingen voor je kopen en regelen. Jij zegt tegen je bot wat je wil en hij (zij?) gaat het internet op om je opdracht vanuit jouw belang optimaal uit te voeren. En geeft je de output terug op de manier die (situationeel) het beste past: een boek in de vorm van gesproken tekst, de route naar het strand als instructie voor je auto, een taartrecept door te projecteren welke ingrediënten je wanneer moet gebruiken (augmented reality) en een mogelijke vakantiebestemming als ervaring (virtual reality). Het internet zelf wordt vooral een bot-to-bot netwerk.

Klinkt mooi, maar zo’n toekomstbeeld roept ook veel vragen op. Over security en technische consequenties (het dataverkeer zal waarschijnlijk exponentieel groeien door bot-to-bot interactie), om maar eens wat te noemen. Over de impact op beroepen als webdesigner en online marketeer. Of over de nieuwe online machtsverhoudingen. Maar één ding is zeker: bedrijven die verder kijken dan apps en self service en als eerste gaan experimenteren met bots en nieuwe interfaces als voice en augmented/virtual reality, hebben de grootste kans om relevant te blijven.